کلینیــک دنــا

مراقبت های بعد

مراقبت های بعد از پروتز سینه

روتین هفته به هفته مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه

معمولا بیشتر افرادی که جراحی پروتز سینه انجام می‌دهند باید روتین هفته به هفته مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه را رعایت کنند. درواقع، روتین مراقبت‌های دوران نقاهت بعد از عمل پروتز سینه برای کاهش درد و استرس بعد از جراحی لازم هستند. در ادامه مراقبت‌های لازم در هر هفته را آورده‌ایم:

هفته اول

درد، تورم و کبودی مشخصه‌های هفته اول بعد از جراحی هستند که طبیعی است. احتمال نشت مایعات از محل زخم هم در این هفته وجود دارد. در هفته نخست بیمار باید مسکن و داروهای ضدالتهاب مصرف کند؛ بازوهایش را حرکت ندهد و از کمپرس سرد استفاده کند. استفاده از کمپرس گرم و آسپرین در دوران نقاهت بعد از عمل ممنوع است.

خوابیدن روی پهلو و شکم در هفته اول بعد از عمل پروتز سینه ممنوع است و بیمار باید نشسته بخوابد، می‌توانید از بالش برای زاویه دادن به کمر کمک بگیرید تا سینه، سر و کمر بالاتر قرار بگیرند. در اطراف بیمار هم بالش قرار دهید تا چرخیدن به طرفین روی ندهد. در هفته اول بعد از عمل، در آغوش گرفتن نوزاد و انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین ممنوع است.

در هفته اول بعد از عمل بازوها را تکان ندهید، از کمپرس سرد استفاده کنید، نشسته بخوابید و فعالیت‌های سنگین انجام ندهید.

هفته دوم

درد و تورم در مقایسه با هفته اول کمتر می‌شود و بیمار کم‌کم به وجود پروتز سینه عادت می‌کند. می‌توان مصرف مسکن را در هفته دوم بعد از پروتز سینه قطع کرد، اما همچنان انجام فعالیت‌هایی که باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شوند ممنوع است.

هفته سوم

تورم و نیاز به مسکن در هفته سوم تقریبا برطرف شده است و بیمار می‌تواند فعالیت‌های روزمره را شروع کند. افراد شاغل می‌توانند به محیط کارشان برگردند. روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی برای بیمار مجاز است.

هفته چهارم

بی‌حسی در هفته چهارم کامل از بین رفته و اعصاب سینه فعال می‌شود. حس سوزن سوزن شدن سینه‌ها یک ماه بعد از عمل طبیعی است، اما دردی ندارد و نیازی به مصرف مسکن نیست. در پایان هفته چهارم، بخیه‌ها کشیده می‌شوند. انجام فعالیت‌های روزمره مانعی ندارد، اما افرادی که کارشان فعالیت بدنی لازم دارد بهتر است با نظر پزشک جراح سر کار بازگردند، البته انجام فعالیت‌های سنگین و ورزشی مخصوص بالاتنه که به عضلات سینه، بازو، شانه و شکم فشار وارد کرده همچنان ممنوع است. از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

هفته‌های پنجم تا هفتم

در این بازه دیگر خبری از درد و تورم نیست، فعالیت‌های عادی از سر گرفته شده و جای زخم عمل هم بهبود یافته است. حس گرفتگی قفسه سینه ناشی از وجود پروتز کاملا برطرف شده و بدن پروتزها را پذیرفته است.

محدودیت حرکات ورزشی بعد هشت هفته برداشته می‌شود، البته بهتر است از حرکات ورزشی سبک و ساده شروع شود و کم‌کم وزنه‌ها سنگین‌تر شوند.

تمام مواردی که در رابطه با روتین هفته به هفته مراقبت های بعد از عمل پروتز سینه مطرح کردیم به میانگین دوره نقاهت بعد پروتز سینه در افراد مختلف بستگی دارد. توصیه می‌کنیم که پیش از انجام حرکات ورزشی و از سرگیری فعالیت‌های روزانه حتما با پزشک خود مشورت کنید، چرا که واکنش بدن افراد باهم متفاوت است.

حتما در دوره نقاهت بعد از عمل حین انجام فعالیت‌ها سوتین محکم بپوشید تا از افتادگی پروتزها جلوگیری کنید.

مراقبت های بعد از پروتز سینه نقش بسیار مهمی در نتیجه عمل دارد. در این مدت باید با جراح پلاستیک خود در ارتباط باشید.

از 0 رای